Onnistuneen manageroinnin askeleita

Millaisia asioita ja askeleita sitten liittyy onnistuneeseen managerointiin? Millaisia asioita pitäisi ottaa huomioon omaa manageria valittaessa ja mistä tunnistaa hyvän managerin? Keräsimme näihin asiohin liittyviä ajatuksia seuraaviin kappaleisiin.

Askel 1: On erittäin tärkeää valita ammattitaitoinen manageri

Ensinnäkin heti ensimmäisenä askeleena on tärkeää palkata kokenut ja ammattitaitoinen manageri, jonka kanssa artistilla synkkaa. Kannattaa pohtia, millaisia yhteistyöverkostoja kyseisellä managerilla on ja miten nämä yhteistyöverkostot voisivat auttaa juuri kyseistä artistia. Hyvät suhteet omaava manageri saattaa saada buukattua aloittelevankin artistin tai yhtyeen kuuluisan bändin tai artistin lämppäriksi suurelle areenalle, mikä voi olla erityisen antoisa kokemus sekä auttaa jaksamaan joskus kovin kivikkoisellakin musiikkialan saralla.

Hyvä manageri on asiastaan innostunut, omaa hyvän yhteistyöverkoston, ymmärtää asiakkaansa toiveet ja tarpeet sekä suhtautuu intohimoisesti musiikkiin sekä edustamiinsa artisteihin ja bändeihin. Taustaltaan hyviä managereita löytyy hyvinkin erilaisista lähtökohdista uransa aloittaneista henkilöistä. Esimerkiksi musiikkialan lehden toimittajan työ voi toimia hyvänä ponnahduslautana kohti hyvää uraa managerina.
Käytimme jo ensimmäisellä sivullamme esimerkkinä erästä suomalaista artistia, joka nousi Britanniassa kenties hieman yllättäen pinnalle. Yllättävän suosion myötä moni suomalainen on esittänyt huolensa siitä, kuinka epäpätevä manageri, jolla ei ole alan koulutusta, voi pilata artistin muutoin niin kovin hienolta näyttävän tulevaisuuden uran. Tämä huoli ei ole aivan turha ja on oivallinen esimerkki siitä, kuinka tärkeää on valita ammattitaitoinen manageri hoitamaan artistin asioita – jos nimittäin artistin managerointia hoitaa henkilö, jolla ei ole alan koulutusta eikä kokemustakaan, on virhearviointien mahdollisuus erittäin suuri ja moni oivallinen tilaisuus voi jäädä hyödyntämättä tai tulla hyödynnetyksi vain osittain. Kokematon manageri ei välttämättä osaa nähdä artistin tilannetta kokonaisvaltaisella tavalla eikä tästä syystä hahmota sitä, millaisia ratkaisuja olisi edullisinta tehdä missäkin vaiheessa artistin tulevaisuutta silmällä pitäen.

Askel 2: Alati kehittyvä yhteistyö

Kun sopiva manageri on valittu, on tärkeää, että yhteistyö managerin ja artistin välillä kehittyy koko ajan. Artisti tarvitsee erilaista managerointia uransa alussa sekä siinä vaiheessa, kun suosiota on jo alkanut tulla ja managerin pitäisi pystyä sopeutumaan näihin vaihteleviin tilanteisiin. On tärkeää mennä eteenpäin ja kehittyä koko ajan matkan varrella. Sanotaan, ettei vierivä kivi sammaloidu, ja tämä pitää erinomaisen hyvin paikkansa musiikkibisneksessä, joka on ajoittain kovin hektistä ja joka vaatii toimijoiltaan runsaasti kykyä sopeutua erilaisiin tilanteisiin ja nopeisiin muutoksiin.

Moni manageri kokee, että kaikista palkitsevinta on silloin, kun erityisen kivikkoisen tien läpikäynyt artisti nouseekin yhtäkkiä pitkän työrupeaman jälkeen pinnalle – jopa listojen kärkeen. Tällöin manageri voi kokea onnistuneensa työssään sekä olevansa erityisen onnekas saatuaan olla mukana artistin kehityksessä ja koko prosessissa. On erityisen upeaa saada seurata artistin kasvua vaatimattomasta ankanpoikasesta upeaksi joutseneksi!

On tärkeää, että manageri saa sovittua edustamalleen artistille juuri sellaisia keikkoja, jotka edistävät hänen uraansa ja tuovat tietysti myös tuloja. Kaikkiin ”kissan ristiäisiin” ei kannata osallistua – ainakaan, jos suosiota on jo alkanut tulla. Liian tiukka keikkatahti voi johtaa monenlaisiin ongelmiin. Toisinaan hyvä manageri voi saada sovittua lämmittelykeikkoja suurille areenoille myös aloitteleville bändeille tai artisteille ja nämä voivatkin olla oivallinen ponnahduslauta kohti suurempaa suosiota – vähintään ne ovat melkoisia kokemuksia, jotka jäisivät todennäköisesti saamatta kokemattomamman managerin ohjauksessa. Juuri tällaisissa tilanteissa manageri voi hyödyntää laajaa kokemustaan ja hyvää suhdeverkostoaan tavalla, joka hyödyttää sekä hänen edustamaansa artistia että häntä itseään. Hyvä manageri voi auttaa artistia kehittymään ja kehittämään itseään, mutta huono manageri voi tuhota lupaavankin artistin uran. Toisaalta artistin on yleensä aina järkevää käyttää manageria säästääkseen aikaa itse musiikintekoa varten.