Managerin työ on vaihtelevaa ja monipuolista. Se vaatii monia taitoja, kuten sosiaalisia taitoja, sekä tietynlaista pelisilmää. Osa aloittaa managerin työt muunlaisista musiikkialan töistä – esimerkiksi musiikkialan lehtijuttujen kirjoittamisesta tai artistina toimimisesta. Toimittajan, toimitussihteerin ja toimituspäällikön toimet ovatkin hyvä ponnahduslauta managerin toimeen. Onkin hyvä, että managerilla on luontevat suhteet musiikkialan toimijoihin sekä laaja yhteistyöverkosto alalla. Musiikkialan managerin työ vaatii intohimoista suhtautumista musiikkiin sekä rohkeutta viedä eteenpäin niitä artisteja tai yhtyeitä, joihin manageri itse uskoo.
Mihin manageria tarvitaan?
Kun ammattitaitoinen manageri myy artistin keikkoja, jää artistille enemmän aikaa itse musiikkiin liittyvälle työlle – säveltämiselle, sanoittamiselle, studiotyölle sekä keikoille. Jos artisti yrittää kaiken edellä mainitun lisäksi hoitaa itse vielä keikkojensa myynninkin, uhkaavat työpäivät venyä sellaisiksi, ettei vapaa-aikaa juurikaan jää ja burnout uhkaa kulman takana.
Tämän lisäksi kannattaa muistaa, että vaikka artisti olisikin ammattilainen musiikin saralla, ei hän välttämättä ole tätä keikkojen myynnin saralla. Tästä syystä onkin useimmiten järkevää palkata alansa ammattilainen hoitamaan keikkojen myynti ja keskittyä itse siihen mitä parhaiten osaa. Näin lopputulos on varmasti parempi kuin siinä tapauksessa jos artisti yrittää itse huseerata vähän siellä sun täällä tekemättä loppujen lopuksi mitään kunnolla.
Usein manageri tarjoaa monenlaisia palveluja, kuten keikkamyyntiä, apua markkinointiin sekä tuotantoa. Kannattaakin valita juuri sellainen manageri, joka sopii omiin tarpeisiin ja jonka kanssa artistilla synkkaa. Kannattaa tutustua managerin verkostoon ja miettiä, millaista hyötyä managerin kontakteista voisi olla juuri sinulle. Aloittelevalle artistille tai yhtyeelle voi olla erityisen upea kokemus päästä suurelle areenalle kuuluisan bändin lämppäriksi ja manageri, jolla on hyvät kontaktiverkostot, saattaa onnistua järjestämään tällaisia tilaisuuksia.
Mikä on parasta managerin työssä?
Moni manageri pitää työnsä suolana sitä, että pääsee parhaimmillaan näkemään edustamiensa artistien menestyksen. Esimerkiksi platinalevy ja kultalevy ovat kovia juttuja myös managerille – puhumattakaan siitä, mitä ne merkitsevät artisteille! Edustamansa artistin nouseminen listaykköseksi tuntuu myös varmasti hyvältä managerista kuin managerista – varsinkin, jos artistin tie huipulle on ollut kivikkoinen. Myös itse tuotetut konsertit tuottavat managerille iloa ja onnistumisen elämyksiä. Moni manageri kokee, että hänen uransa huippuhetkiä ovat juuri ne hetket, jolloin hänen edustamansa artisti saa onnistumisen elämyksiä. Tällaisessa tilanteessa manageri voi olla vain tyytyväinen, että on saanut olla mukana prosessissa.
Toki managerin uraan mahtuu myös mokia, mutta hyvän managerin tavoitteena tulisikin olla näistä mokista oppiminen. Toisinaan manageri saattaa tehdä esimerkiksi virhearvioita ja jättää valitsematta yhtyeen tai artistin, jolla olisikin ollut valtavasti potentiaalia ja joka myöhemmin kohoaakin pinnalle.
Managerin työssä on periaatteena, ettei toisten managereiden artisteja yritetä houkutella omalle listalle. Tämä kertoo alan lojaaliudesta ja siitä, kuinka Suomen kaltaisessa pienessä maassa on tärkeää puhaltaa yhteen hiileen, jotta maan musiikkialalla saataisiin jotakin aikaan.
Moni manageri haaveilee voivansa järjestää itse suuren festivaalin toimien sen pääpromoottorina ja saaden valita sinne haluamansa artistit. Festivaalin onnistuessa tämä olisi monen managerin uran huippuhetki. Olisi hienoa nähdä, että ihmisillä olisi hauskaa festivaaleilla, jotka olisi itse järjestänyt ja että kaikki toimisi kunnolla. Osa managereista haaveilee voivansa laajentaa tarjoamiaan palveluita esimerkiksi tapahtumien järjestämiseen liittyviin palveluihin tai levymerkin kehittämiseen liittyviin tehtäviin. Tällainen laaja-alainen palvelutarjonta voikin olla erinomaisen hyvä idea, jos vain managerin kyvyt riittävät tällaisten laaja-alaisten palveluiden tarjoamiseen.